Autor Wątek: Łuk do 3D- jak szybki?  (Przeczytany 6696 razy)

Marek Pietrusiak

  • Administrator
  • Stały bywalec
  • *****
  • Wiadomości: 491
Łuk do 3D- jak szybki?
« dnia: Grudzień 26, 2008, 10:21:00 pm »
Witajcie,
Mam pytanie do osób strzelajacych 3D- jak powinien być szybki łuk aby ułatwić strzelanie?
Wiem, że X-Force byłby pewnie najlepszy ale czy potraficie określić dolną granicę szybkości, poniżej której strzelanie 3D jest utrudnione.

Marek
--------------------------------------------------------------------
PSE Dominator 3D, TT SmackDown, Copper John ANTS, Vibracheck CFX, Fatboy, ACE

adamc1

  • Gość
Odp: Łuk do 3D- jak szybki?
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 26, 2008, 10:33:32 pm »
Nie ma takiej granicy - każdy łuk jest dobry do 3d - ograniczenia tkwią w głowie tylko i wyłącznie.

kissielec

  • Gość
Odp: Łuk do 3D- jak szybki?
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 27, 2008, 12:13:40 am »
Generalnie to chodzi tu o prędkość strzały. Im większa tym łatwiej.
Ale jeśli potrafisz oceniać odległość bezbłędnie, w każdych warunkach terenowych  ;) - to możesz strzelać i wygrywać z każdego łuku.

Regulaminy 3D następująco determinują siłę łuku i wagę strzały:
w 3D EAA - bez ograniczeń siły naciągu (waga strzały min. 5grs/1#
                                                               strzała może być lżejsza jeśli nie
                                                               osiąga prędkości 280fps)
w 3D IBO - naciąg max. 90# (waga strzały min. 5grs/1#, strzała
                                                         może być lżejsza jeśli nie osiąga
                                                         prędkości 280fps)
w 3D FITA - naciąg max. 60#

Średnio - pomyłka w ocenie odległości o ok.5m ze strzałą 280fps - zwykle zapewnia - 100%-owe pudło.
By strzelać 3D - bez obawy o pomyłkę odległościową - strzała musiałaby mieć prędkość wylotową 700fps - a do tego jeszcze technologicznie daleko.

« Ostatnia zmiana: Grudzień 31, 2008, 01:46:37 pm wysłana przez kissielec »

Hungry

  • Gość
Odp: Łuk do 3D- jak szybki?
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 02, 2009, 11:50:36 am »
tylko nie mylcie prędkości wylotowej strzały z siłą łuku!
Przy wyborze łuku do 3D rozważyć należy 3 aspekty:

1. zależnie od siły łuku i agresywności bloczków trzeba dobrać odpowiednią strzałę, no chyba że komuś nie zależy na długim i bezawaryjnym jego uzywaniu :) .
Łuk np 70# z agresywnymi bloczkami wymusza uzycie dużo twardszej/cięższej strzały, niz łuk np 55#, co oznacza przy prawidłowym doborze, że ich prędkości wylotowe są raczej zbliżonea róznią się tylko posiadaną energią kinetyczną. No ale za przetrzelenie gumowego zwierzaka nie dostaje sie czyba dodatkowych punktów  ;D

2. 10-15# róznicy w sile naciągu robi kolosalna róznicę przy celowaniu, szczególnie pod koniec zawodów  :). Im silniejszy łuk tym celowanie mniej precyzyjne. A w 3D nie chodzi przecie tylko o wystrzelenie płasko strzały w kierunku celu, ale o strzelenie w małe  pole za 10/11 pkt. :o

3. obciążenie cięciwy im większe tym strzał wolniejszy ... - zauwazyłem że wielu łuczników 3D w Polsce używa najprostrzych i przy tym najciąższych "oczek" w cięciwie ustawianych gumką połaczoną z kablem, co odbiera co najmniej 5 fps z szybkości wylotowej strzały.

Takie jest moje zdanie, ale może się mylę ?


kissielec

  • Gość
Odp: Łuk do 3D- jak szybki?
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 03, 2009, 01:34:10 am »
OK, to wszystko prawda, ...ale większość zawodników 3D to łucznicy którzy prawdopodobnie bez problemu strzeliliby 10-tkę, gdyby tylko ktoś im powiedział w jakiej odległości od celu stoją  ;D.
Cała zabawa polega tam na właściwej ocenie odległości ... i stąd te pagórki, strumienie, wąwozy, słońce i cień, oraz cele o zróżnicowanej wielkości. Niebagatelna jest również wiedza gdzie ta 10-tka się na figurze znajduje, bo linie rozgraniczające punkty są słabo widoczne w słońcu, a w cieniu - wcale.
Inny arcyważny aspekt to warunki atmosferyczne (upał, deszcz, wiatr, mróz, śnieg), rzadka możliwość zajęcia wygodnej - "podręcznikowej" postawy strzeleckiej i deprymująca świadomość, że oddajemy tylko jeden strzał do jednego celu - i nie można się tutaj "wstrzelać".
A te kilkadziesiąt strzałów które oddaje się w trakcie rundy (z rozgrzewką włącznie), z długimi przerwami po każdym strzale - to można przeżyć,... nawet z łukiem sporo mocniejszym niż przy zawodach tarczowych.

Dlatego łuk do 3D różni się od tarczowego przede wszystkim taką konfiguracją, która zapewnia strzale możliwie najbardziej płaski tor lotu.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2009, 04:15:14 pm wysłana przez kissielec »

adamc1

  • Gość
Odp: Łuk do 3D- jak szybki?
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 03, 2009, 11:14:29 am »
Witajcie :)
Tak naprawdę jeden i drugi z was napisał to samo chociaż słowa były zupełnie inne.
Podsumuję
Prędkość strzały nie zależy od siły naciągu łuku w zakresie powiedzmy 50# do 80#.
Należy tak skonfigurować łuk aby jej tor lotu był jak najbardziej płaski.
Pozdrawiam Adam

kissielec

  • Gość
Odp: Łuk do 3D- jak szybki?
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 10, 2009, 09:12:09 pm »
Dla zobrazowania realnie zmierzonych prędkości, mały wykresik zależności pędkość/masa strzały,  dla łuku o sile 60# i naciągu 28":



« Ostatnia zmiana: Kwiecień 11, 2009, 08:40:28 am wysłana przez kissielec »

msl72

  • Doświadczony forumowicz
  • ***
  • Wiadomości: 187
Odp: Łuk do 3D- jak szybki?
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 10, 2009, 10:22:50 pm »
Hej!

Dla zobrazowania: Strzelam z typowo tarczowego łuku. Jego nominalna szybkość to 270 fps (IBO). Przy sile naciągu = 54# używam strzał High Country (5,5 gr/cal) w połączeniu z masą grotu i nasadki daje mi to dokładnie 6,0 grain/cal. Przy tak słabym łuku i tak lekkich strzałach pozwala mi to strzelać na odległość 10-20m bez zmiany ustawień celownika. Nastomiat odległości 20+. 30+ itd wymagają innych ustawień.
Aby sprostać wymaganiom regulaminu, nie jest istotna siła łuku. Zawsze pozostanie parametr graniczny regulujący siłę łuku i masę strzały.
Jeśli "podkręcę" siłę łuku, to muszę dociążyć strzały.
Niech to będzie "zimnym prysznicem" dla tych, którzy sądzą, że siłą łuku załatwią sobie lepsze wyniki. Jak dotąd na naszych zawodach nie było pomiarów łuków zawodników. Ale należy się z tym liczyć.
Silny (szybki) łuk wymaga cięższych strzał. To truizm wynikający z przepisów 3D. Ten, kto zignoruje tą zasadę, naraża się na upokorzenie ze strony organizatorów (dyskwalifikacja), bądź na wydatki związane z zakupem nowych ramion i cięciwy łuku (gdy te parametry celowo zostaną zignorowane) i dojdzie do uszkodzenia łuku.

Pozdrawiam
Maciek

msl72

  • Doświadczony forumowicz
  • ***
  • Wiadomości: 187
Odp: Łuk do 3D- jak szybki?
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 10, 2009, 11:06:48 pm »
Do Cypher:

Spróbuję odpowiedzieć na Twoje pytane z pierwszego wpisu w tym wątku. Jeżeli brać pod uwagę oba łuki wymienione w Twojej stopce, to powiedziałbym, że oba znakomicie się nadają do strzelania 3D. To, co odróżnia strzelanie 3D od strzelania według regulaminu FITA, to umiejętność oszacowania dystansu do celu. Spróbuj przetestować swoje łuki w odległościach 25-45m.  Zaznacz te odległości na swoim celowniku (zakładam, że wystąpisz w kategorii CU). Pobaw się także skosami (cel wyżej, cel niżej). Następne zawody Pucharu Polski odbędą się w Wielkopolsce. Czyli dojazd będzie łatwiejszy i szybszy niż wycieczka do Jaworza.
Daję głowę (no powiedzmy paznokieć), że Ci się spodoba...

Pozdrawiam
Maciek

kissielec

  • Gość
Odp: Łuk do 3D- jak szybki?
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 11, 2009, 09:03:46 am »
Zawodnik 3D, regulując łuk - będzie balansował przy granicy normy 5grs/1#, tak by uzyskać tor lotu strzały możliwie najbardziej płaski,
a sportowiec FITA będzie w trakcie regulacji odkręcał śruby, by jak najbardziej komfortowo wystrzelić w krótkim odstępie czasu te kilkadziesiąt strzał z niezmienną koncentracją psycho-fizyczną.

Dodatkowo sama regulacja łuku - fundamentalna w obu dyscyplinach - wymusza odpowiedni stosunek wagi strzały do siły łuku, bo im silniejszy łuk - tym sztywniejsza strzała potrzebna. A im strzały sztywniejsze, tym cięższe. Mając łuk dokładnie wyregulowany, przepisów EAA 3D - nie przekroczymy... :).
 
Ja na przykład, ustawiam największą siłę łuku - przy jakiej strzała jeszcze przechodzi przez papier czysto - i to jest wg mnie - najlepsza konfiguracja do 3D.
W łuku tarczowym zaś szukam na tej samej zasadzie siły możliwie najmniejszej.

Natomiast ktoś niezorientowany, po przeczytaniu tego wątku, mógłby dojść do wniosku, że za powodzenie w 3D odpowiedzialna jest szybkość strzały, płaski tor lotu,...itd. Strzelanie 3D wg mnie jest na prawdę trudne i o powodzeniu decyduje wiele równoważnych aspektów, również poza-sprzętowych, które moglibyśmy połączyć terminem doświadczenie zawodnika.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 11, 2009, 10:06:30 pm wysłana przez kissielec »