Forum lucznicze
Łucznictwo klasyczne => Tematy związane ze sprzętem => : sx_ October 13, 2014, 10:37:56 PM
-
Cześć,
Od niedawna jestem posiadaczem Ragim Impali jak w podpisie. Łuk naciągam na ok. 28", waga od bagażu ;-) pokazuje jakieś 40,5#. Cięciwa to dakron 16 nitek. Strzałki jakie kupiłem w zestawie to PowerFlighty twardość .500 długość ok. 30". Lotki Blazer. Podstawkę przykleiłem tak, że otwór w niej pokrywa się z otworem w majdanie. Siodełko umieściłem tak, że przesunąłem oś strzały o ok. 5mm do góry od linii opartej na podstawce i tworzącej kąt prosty z cięciwą.
Przy oddawaniu strzału w powyższej konfiguracji słychać charakterystyczne brzęczenie cięciwy i uderzenia lotek o majdan. Na lotkach widać ślady, a majdan pod podstawką zrobił się żółty. Jeśli zapinam strzałę powyżej siodełka czyli będzie z 10 mm, może nawet więcej ponad punktem przecięcia się linii opartej na podstawce i tworzącej kąt prosty z cięciwą jedna składowa tego brzęczenia ustaje. Prawdopodobnie strzała nie uderza o podstawkę/majdan.
Wiem, że tego typu ustawienie można sprawdzić za pomocą kilku testów jednak mam pytanie ile u Was wynosi ta odległość umieszczenia siodełka ponad wspomnianym punktem przecięcia? Czy te 10 mm lub 15mm to nie jest za dużo?
-
Trudno będzie ci doradzić nie mając w ręku tego sprzętu. Pewnikiem jest, że jeśli nie używasz buttona to bardzo trudno będzie ustawić bezkolizyjne wyjście strzały w płaszczyźnie horyzontalnej. Możesz próbować zmieniając BH. Pozdro
-
Nie wiem czy dobrze zapytam bo zakładam że podstawkę nakleiłeś prawidłowo ale czy nie przesunąłeś jej osiowo w stronę siodełka zmieniając dystans między siodełkiem a podstawą moja propozycja skręć cięciwę przez co zwiększysz dystans strzała najprawdopodobniej opuszcza cięciwę za późno.
siodełko mam na 9mm
-
Według instrukcji tuningu łuku klasycznego zacisk powinien być założony 13mm wyżej od punktu 90* to powinno rozwiązać Twój problem , załóż oprócz tego tłumiki na cięciwę , to z kolei ją wyciszy.
Pozdrawiam.
-
Założyć możesz również kawałki samoprzylepnego miękkiego rzepa (kłaczki nie haczyki) na ramiona przy gryfach pod cięciwę, wyciszy moment trzepnięcia cięciwy w ramię, do tego łatkami cienkiej skóry wyłóż gniazda ramion w majdanie, "uszczelnisz" połączenie i nie będzie tak wibrować przy strzale. Ogólnie łuki TD są głośniejsze niż OP.
Co do samego nock pointa to każdy łuk jest inny i do tego należy podchodzić indywidualnie ale założenia przewidziane w ustawieniach wstępnych zaliczyć obowiązkowo trzeba.
-
Według instrukcji tuningu łuku klasycznego zacisk powinien być założony 13mm wyżej od punktu 90*...
Tak, tylko ja to rozumiem jako ustawienie wyjściowe, podlegające dalszym modyfikacjom góra/dół żeby osiągnąć najlepszy efekt. I dlatego samodzielnie zdecydowałem się na zjechanie do 7mm, a za radą trenera jeszcze niżej, na 3mm i teraz jest ok. A, łuk Martin Saber TD 45#, strzały Gold Tip Hunter 3555 parametr 500 , więc teoretycznie nieco za miękkie do tego łuku wg kalkulatora, ale 400 zdaniem trenera latają jak "kantówka"...
-
Dziękuję za wskazówki - człowiek się uczy całe życie :)
Według instrukcji tuningu łuku klasycznego zacisk powinien być założony 13mm wyżej od punktu 90* to powinno rozwiązać Twój problem
Nie wiem czemu zafiksowałem się, że siodełko powinno być wyżej od tego kąta prostego o jakieś 5 mm. Spróbuję zatem przy 10 mm. Cały czas myślałem, że nieczysto wypuszczam strzały :o
Założyć możesz również kawałki samoprzylepnego miękkiego rzepa (kłaczki nie haczyki) na ramiona przy gryfach pod cięciwę, wyciszy moment trzepnięcia cięciwy w ramię
A gdzie takie rzepy samonaklejane kupić, bo szczerze powiem z krawiectwem nie wiele mam do czynienia a nie chciałbym żeby w różnych sklepach dziwnie na mnie nie patrzono ;)
do tego łatkami cienkiej skóry wyłóż gniazda ramion w majdanie, "uszczelnisz" połączenie i nie będzie tak wibrować przy strzale.
Oryginalnie Impala ma takie podkładki - czy dodawać coś jeszcze?
Pomyślę też nad tymi tłumikami na cięciwę.
Przy niedzieli, jak pogoda pozwoli i nie będzie deszczowo, wypróbuję Wasze zalecenia i opiszę jak wyszło.
-
W każdej pasmanterii czyli tam gdzie guziki i zamki do spodni czy innych śpiworów powinni mieć rzepa samolepa. Szerokość i kolorystyka jaką chcesz najlepiej w kolorze ramion.
Jak już będziesz w pasnanterii zobacz też gumkę kapeluszową, pocięta na 6cm-8cm kawałki i wpleciona w cięciwę świetnie się sprawdza jako tłumiki.
Co do gniazd w majdanie na ramiona to żaden z moich łuków TD nie posiadał w tym miejscu wygłuszeń dlatego o tym napisałem
Wysyłane z HTC za pomocą Tapatalk 2
-
Paski z rzepa (część z włoskami) przykleiłem na ramiona w miejscach gdzie cięciwa dotyka ramion. Założyłem tłumiki cięciwy wykonane wg wzorów z YT z włóczki poliestrowej. Siodełko przesunięte do góry o jakieś 7 mm. Zdjąłem celownik, bo mimo, że otwory pod celownik może i pasują, to celownik przy strzelaniu z odległości mniejszych niż 40m był niewidoczny - za małe jest okno w majdanie. Nie wiem czy nie za dużo jak na raz. Pogoda pozwoliła więc testy zostały wykonane.
Wnioski:
1. Zdążyłem już zapomnieć jak cięciwa potrafi brzęczeć niczym struna od gitary 8)
2. Odnoszę wrażenie, że jednak strzały walą dalej lotkami o podstawkę :( - czy może mieć na to wpływ np. zbyt ciasna osada strzały?
3. Górny tłumik cięciwy szybko się zużył. Wykonałem go tak, że wplotłem 50 kawałków włóczki bez żadnego związywania. Myślę, że z powodu zbyt słabego skręcenia cięciwy (ok. 1 raz na cal długości łuku) pojedyncze kawałki włóczki wypadały po każdym strzale. Czy macie może tu jakieś pomysły jak dobrze zrobić tłumik cięciwy?
4. W zakresie celności - po pozbyciu się celownika nie spadła znacząco celność 8)
-
Ja bym powiedział że Blazery są lotkami za wysokimi do tego typu łuków.
-
Ja bym powiedział że Blazery są lotkami za wysokimi do tego typu łuków.
Czyli blazery tylko dla bloczków?
-
Tłumik na cięciwę jak już wspomniałem może być z gumki kapeluszowej, aczkolwiek ja bardzo polecam futerka jak masz dostęp do jakiegoś hodowcy nutrii czy królików. Dwa małe paski powiedzmy 5mm x 50 mm powinny być wystarczające, ja używam takich http://www.e-luk.pl/tlumik-na-cieciwe-puffs-p5477.html
A może powinieneś spróbować strzelać z półki bez podstawek i innych udogodnień? Naklej dwa kawałki włochatego rzepa na półkę i bok, przenieś nock pointa odpowiednio niżej, czasowo zaznacz go na cięciwie taśmą izolacyjną, kilka strzałów powinien wytrzymać i puść kilka strzałek.
EDIT
Ale na takie strzelanie z półki to już bardziej lotki naturalne polecam.
Yyyy a jak masz ustawione te lotki? Jak do bloczka czyli lotką prowadzącą do góry czy lotka prowadząca prostopadle do majdanu?
Wysyłane z HTC za pomocą Tapatalk 2
-
Ale na takie strzelanie z półki to już bardziej lotki naturalne polecam.
Przerobić PowerFlighty? :o
Czy mam rację, że plastiki będą niszczyć rzep na półce?
Yyyy a jak masz ustawione te lotki? Jak do bloczka czyli lotką prowadzącą do góry czy lotka prowadząca prostopadle do majdanu?
Lotki mam ustawione jak do łuku refleksyjnego 8)
-
Bardziej chodzi o to, że naturalne pióro się podda i złoży a gumo-lotka uderzy i poleci nie do końca tam gdzie byśmy chcieli. Jak będziesz czuł taką potrzebę to możesz ze 3 do testów spróbować oskrobać :)
Używam okazjonalnie Power Flightów oklejonych helikalnie 5" shieldami.
(http://images67.fotosik.pl/292/667b1842254f7bcbgen.jpg)
-
Czy mam rację, że plastiki będą niszczyć rzep na półce?
Teoretycznie nie. Przy prawidłowym doborze sztywności strzały lotka ominie półkę, inna sprawa, że nie jest łatwo odpowiednio dobrać strzały :)
https://www.youtube.com/watch?v=WzWrcpzuAp8 (https://www.youtube.com/watch?v=WzWrcpzuAp8)
-
Z tabeli Eastona wynika, że do siły naciągu 40# mierzonej przy długości naciągu 28" i długości promienia 30" promienie strzał powinny mieć parametr .500. Takie też kupiłem. Taki parametr jest proponowany przez Eastona dla siły naciągu od 36 do 45. Wynika z tego więc, że przy gotowych strzałach dobór spinu to loteria.
Wniosek jaki mi się nasunął (proszę o ew. korektę) jest taki, że aby prawidłowo dobrać strzałę do łuku to przy tak zgrubnej numeracji spinu jak .500 jedyną opcją dokładnego doboru strzały tak, żeby omijała półkę, tudzież podstawkę jest delikatna regulacja długości promienia lub zabawa z wagą grotu.
Dokupię kilka grotów na początek np. 80 grn, 100 grn, 150 grn (ale marketing z tym spinem strzały :o i chyba zacznę rzeźbić.
Może jakieś podpowiedzi?
-
Załóż niższe lotki. Z Blazerami to miałem problemy nawet niektóre bloczki ustawić.
-
Nie lubię easton-owego shaft selektora bo dziwne rzeczy wyświetla, dla niego wszystko jedno parametr 500 czy 600.
Według selektora powinieneś mieć 500-tki przy sile naciągu 40# i długości naciągu 28" oraz grocie 100gr, bez zbędnych kombinacji to działać powinno. Jak bardziej obyci z Blazerami piszą, że mogą być za wysokie to coś w tym jest. Zmień lotki albo te co masz przytnij na wysokości, to jest najtańsze co można sprawdzić, na zmianę grotów i promieni zawsze jest czas :)
-
Tabele/selektory są mocno orientacyjne. Efekt końcowy poza spinem w dużym stopniu zależy od wielu parametrów: długości strzały, wagi grotu i nasadki, wagi lotek i wielkości lotek, offsetu z jakim są wklejone ale także od długości naciągu, wysokości cięciwy, masy/grubości cięciwy (i ewentualnych tłumików mocowanych na niej), oczywiście od siły naciągu na palcach... dodatkowo, by było ciekawiej odgięcie strzały przy wychodzeniu z półki zależy również od błędów (i powtarzalności) ręki cięciwnej :)
-
Im głębiej w las tym więcej drzew. A miało być tak pięknie ;)
Problemy są po to aby je rozwiązywać a wyzwania żeby im sprostać 8)
Czyli jeśli dobrze zrozumiałem:
1. Praca nad czystym strzałem.
2. Regulacja wysokości cięciwy (BH).
3. Regulacja wysokości siodełka.
Dopiero potem:
4. Wymiana grotów - nie są strasznie drogie a mam w swoich strzałach inserty więc wymiana będzie bardzo prosta.
5. Strzyżenie lotek ;)
6. Wymiana lotek.
7. Regulacja długości promienia.
Przy regulacji pewnie przyda się jakiś puder i szmata.
-
No i prawa łapka jest ważna jeśli nie najważniejsza. Jeśli zamiatasz góra - dół, lewo - prawo za każdym razem inaczej to nie ma cudów strzały nie będą wychodzić jednakowo. Pozdro
-
Właśnie próbuję kotwiczyć prawicę zawsze tak samo. Wskazówkę będę miał na uwadze.
-
Jak to nasz trener zawsze powtarza: stabilne utrzymanie lewej ręki jest jednak najważniejsze. Gdybyś wkręcił łuk w imadło to zawsze trafisz w to samo miejsce ;)
-
Raczej prawdopodobieństwo trafienia w to samo miejsce będzie dużo większe ale czy zawsze trafi się w to samo miejsce to można by dyskutować. Jak łuk lekko jest trzymany to sam się ustawia do naciągu a w imadle można przekosić w lewo lub w prawo ;)
-
Zmartwię Cię, Ragima Impali jaki i wielu drewnianych majdanów nie ustawisz centershota. Do czystego wyjścia strzały niestety to jest podstawa. Oczywiście do tego dochodzi twardość strzały, buttona i wysokość siodełka. Żeby centershot był ustawiony prawidłowo, w tych majdanach praktycznie button musiałby być schowany całkowicie co przeczy wogóle sensowi buttona.
Z tego prostego faktu wnioskuję że te majdany (tak jak SF Optimo czy Samick Polaris) nie powinny wogóle mieć otworu pod button bo nie ma on sensu.
-
Miałem ten sam dylemat w niedawno kupionym Samicku Optimo gdyż jeszcze przed założeniem buttona grot odjechał na jakieś 1,5 cm na zewnątrz od osi geometrycznej łuku.Po założeniu buttona efekt był jeszcze większy. Ale poradziłem sobie z tym problemem i w zasadzie skupienie z golasa nie jest dużo gorsze niż z olimpijskiego.
-
Po kilku niedzielnych testach sprawa wygląda tak:
1. BH zwiększyłem do 8,16" (wg producenta powinno być od 7,5 do 8,25"). W zasadzie nie poprawiło się wyjście strzały.
2. Siodełko mam ustawione teraz ok. 13-15mm ponad kątem prostym. Przy regulacji wysokości siodełka doszedłem do bardzo dużych odstępów od kąta prostego i nie stwierdziłem znaczącej poprawy.
Czyżby jednak czyste wyjście?
Przy celowaniu cięciwa i grot strzały (czyli też cała strzała) są w prawie idealnej linii z celem. Nie zauważam żadnych odchyłek w lewo lub w prawo. Czy tak powinno być?
-
Użyj 1. Ucho 2.Talk. Ad1. Strzelasz i starasz się experymentalnie ustawić tak wszystko co jest do ustawienia ( łącznie z kątem obrócenia nasadki wzgl. lotek ) aby łuk wydawał jak najbardziej czysty dźwięk podobny do głuchego puknięcia . Jeśli masz wątpliwości to przejdź do Ad2. Posypujesz zdrowo talkiem okolice newralgiczne tzn. blisko półki, podstawki i wszędzie tam, gdzie strzała może mieć z łukiem kontakt. Strzała wychodząca nie czysto na pewno zostawi ślad. W sytuacji ekstremalnej przy zbyt nisko ustawionym siodełku widziałem kiedyś na półce ślady po lotkach jak po kredkach świecowych.Pozdro
-
Użyj 1. Ucho 2.Talk. Ad1. Strzelasz i starasz się experymentalnie ustawić tak wszystko co jest do ustawienia ( łącznie z kątem obrócenia nasadki wzgl. lotek ) aby łuk wydawał jak najbardziej czysty dźwięk podobny do głuchego puknięcia . Jeśli masz wątpliwości to przejdź do Ad2. Posypujesz zdrowo talkiem okolice newralgiczne tzn. blisko półki, podstawki i wszędzie tam, gdzie strzała może mieć z łukiem kontakt. Strzała wychodząca nie czysto na pewno zostawi ślad. W sytuacji ekstremalnej przy zbyt nisko ustawionym siodełku widziałem kiedyś na półce ślady po lotkach jak po kredkach świecowych.Pozdro
Dziękuję za wskazówki - jak tylko znajdę chwilę to sprawdzę z tym pudrem. Odnośnie półki - też mam porysowaną lotkami - na szczęście rysy ścierają się dość łatwo.
Jaki talk stosować? Czy może być np. puder dla dzieci? :o
Pewnie do testu na ucho trzeba zdjąć tłumiki cięciwy (pompony). Czy mam rację? :-\
Dla lepszego zobrazowania poniżej wklejam link do albumu ze zdjęciami dot. problemu (nie wiem jak wkleić zdjęcia bezpośrednio do postu :-[):
http://www.fotosik.pl/u/_sx_/album/1705644 (http://www.fotosik.pl/u/_sx_/album/1705644)
Opisy zdjęć:
Mocowanie podstawki
Odległość podstawki od półki:
Stan lotek (Easton PowerFlight .500). Czerwoną kreską zaznaczyłem odcinek ocierania strzały o podstawkę.
Fabryczne mocowanie nasadki w strzale.
-
KIepsko to widzę. Bez użycia buttona raczej nie uda ci się dobrać twardości strzały. Poza tym używasz złe lotki . Załóż takie o niskim profilu ale dłuższe . No i podstawkę użyłbym hoytowską białą. Szybciej się zużywa ale jest delikatniejsza.Poza tym finalne ustawienie z buttonem powinno wyglądać tak, że grot strzały odstaje na swoją grubość w lewo od osi. Pozdro
-
Czyli jak rozumiem:
a) sprawdzam środki ramion i zaznaczam.
b) Tak ustawiam button (ew. podstawkę) aby grot był na lewo od cięciwy patrząc na cięciwę względem czego? - wyznaczonego środka ramion?
c) czy w punkcie b patrzę czy grot odstaje przy naciągniętym, powiedzmy, znamionowo łuku, czy nie ma to znaczenia bo to ta sama oś?
d) lotki przystrzygę jak będzie trzeba ale zacznę od pkt a i b.
Czy dobrze zrozumiałem, że odsunięcie buttonem lub podstawką strzały od majdanu ma na celu wymuszenie większego ugięcia strzały w węzłach w momencie strzału bo np. okno w majdanie jest zbyt głębokie?
Jaką dobrać długość lotek do strzał? Myślę o strzelaniu tarczowym, field i 3d na dystansie do 55m. Oklejać prosto czy z offsetem?
-
http://www.plaszowianka.fc.pl/articles.php?id=3
-
Do albumu http://www.fotosik.pl/u/_sx_/album/1705644 (http://www.fotosik.pl/u/_sx_/album/1705644) dorzuciłem zdjęcie ze zrobionego testu papierowego wg opisu na www.plaszowianka.fc.pl (http://www.plaszowianka.fc.pl).
Jak bardzo wyniki testu odbiegają od stanu prawidłowego?
Z testu wychodzi mi, że strzały są za twarde. Zmiękczać poprzez zwiększenie masy grotu?
-
Nie o to chodzi. Ja bym zaczął od sypania talkiem bo z wyjściem masz jak widać największy problem. Pozdro.
-
Czyli jak rozumiem:
a) sprawdzam środki ramion i zaznaczam.
b) Tak ustawiam button (ew. podstawkę) aby grot był na lewo od cięciwy patrząc na cięciwę względem czego? - wyznaczonego środka ramion?
c) czy w punkcie b patrzę czy grot odstaje przy naciągniętym, powiedzmy, znamionowo łuku, czy nie ma to znaczenia bo to ta sama oś?
b - cięciwa w stanie spoczynku, patrzysz na cięciwę tak aby pokrywała się z pionową osią środka ramion. Obserwujesz na wysokości strzały. Strzała powinna dla praworęcznego majdanu odstawać na wysokości grotu w lewo tak aby delikatnie prawą krawędzią grotu dotykała widoku cięciwy.
Czy dobrze zrozumiałem, że odsunięcie buttonem lub podstawką strzały od majdanu ma na celu wymuszenie większego ugięcia strzały w węzłach w momencie strzału bo np. okno w majdanie jest zbyt głębokie?
W tym majdanie okno jest zbyt płytkie i prawidłowe ustawienie strzały osiągniesz przy praktycznie całkowicie schowanym buttonie. Button musi amortyzować ugięcie strzały a całkowicie schowany nie ma takiej szansy.
Jedyny jakotaki ratunek to biała podstawka Hoyta. Jest bardzo cienka więc możesz albo dociąć tą pionową "klapkę" nad podstawką (która robi w pewnym sensie za amoryzację ugięcia strzały), albo ją całkiem ściąć i użyć buttona.
Ja mam regulowaną magnetyczną podstawkę i jest ona zdecydowanie za gruba do tego majdanu. Prawidłowy centershot uzyskuję przy całkowicie schowanym buttonie.
-
A proposito podstawki. Całkiem ostatnio natrafiłem na ten problem przy odkurzeniu zeszłorocznych strzał Carbon Express X Buster które maja średnicę ok 8 mm oraz dodatkowo obączkę przy nasadce wzmacniającą co dawało koło 10 mm sumarycznie. Co sie okazało? Shibuja za 180 zeta podczas wyjscia unosi zawias mocujący drucik do wewnątrz o jakieś 2-3 mm co wystarczało do kolizji własnie z tą obrączką na strzale. Strzały tańczyły "od deski do deski" . Widac było gołym okiem, że coś nie gra. Zamiana podstawki na białego Hoyta za 5 zeta i jak ręką odjął. Skupienie wróciło . Pozdro
-
Pamiętaj Piotr, że sztywność tych strzał ma się nijak do zaleceń więc strzały wychodzą niepoprawnie i zmiana podstawki jest tu tylko czynnikiem ukrywającym ten fakt.
-
Mój zawodnik miał kiedyś ten sam problem.
Strzały miały prawidłowy spin, kiedy strzelałem z jego ustawienia były nawet za miękie.
Jak dla mnie masz za "twarde" palce na cięciwie. Plus może dochodzić odrywanie ręki w momencie strzału.
To powoduje iż strzała w momencie zwolnienia cięciwy zostaje wygięta i takim mocnym ruchem wychodzi z Łuku.
Dodatkowo wolne cięciwy jak dakronowa jeszcze mocniej uwidacznia ten błąd, pokusiłbym się o 16 z fastflightu, to bardzo dobra cięciwa do drewniaków.
Warto dać komuś mocno obstrzelanego łuk do strzelania i sprawdzenia czy to obcieranie się powtarza, jeśli u doświadczonego zawodnika tego nie ma warto poszukać w technice.
Czasem jedna lekcja z Trenerem bardzo dużo daje.
Pozdrawiam