Forum lucznicze
Łucznictwo klasyczne => Tematy związane ze sprzętem => : Cynamonowy November 08, 2013, 02:11:02 PM
-
Mimo że już trochę strzelam nigdy nie zastanawiałem się nad prawidłową pozycją tilerów zawsze ramiona opierały się na maksymalnie wsuniętych (ponoć powtarzalny błąd przestaje nim być). Mimo wszytko chciałbym uzyskać od was rade lub jak ustawiać tilery by jak najefektywniej oddawać celne strzały, zapewne przyda się to nie tylko mi, pozdrawiam.
-
Materiały piśmiennicze mówią, że najczęściej stosuje się dodatni "tiller" i zazwyczaj wynosi on 5mm różnicy między górnym a dolnym (czyli górny jest o 5mm większy, by nie było niedomówień).
Niestety, nie dotarłem do materiałów jasno tłumaczących z czego to wynika.
Trochę na ten temat można znaleźć w pdf: "Olympic Recurve Bow Setup" - do odszukania w googlach :)
-
Jest to zależne od łuku, ramion i samego łucznika. Z tego co mi udało się doczytać to przeważnie górne ramię powinno być maksymalnie o 1/8" na plus względem dolnego, z tym, że dla większości łuczników równy tiller jest odpowiedni.
A nierówność tillera wynika z przesunięcia teoretycznego środka łuku (strzała nie leży idealnie w środku)- tak mi się wydaję :)
-
Trochę pośpieszyłem się z tematem ponieważ dziś (będąc dokładnym to wczoraj) wymieniłem ramiona na 15kg bo po co mi 18kg na hali dolne ramie było pod takim kątem że strzała spoczywajaca na siodełku była daleka od bycia prostopadle do cieńciwy, odchylenie dolnego tilera skorygowało ten niuans. Na ramionach 18kg wsunięte maksymalnie tilery akurat były na właściwym miejscu. To tyle z wizji lokalnej : D dzięki za to co znaleźliście liczę na więcej.
-
Jeszcze drobna uwaga: strzała nie powinna być prostopadła do cięciwy bo nie leży w osi symetrii.
-
Z mojego doświadczenia niedużego (ale jednak jakiegoś tam praktycznego) wynika, że całe to niesymetryczne ustawienie łuku ma na celu doprowadzenie do takiego toru wyjscia strzały z łuku aby wyżej wymieniona opusciła cieciwę bez jakiegokolwiek kontaktu z czymkolwiek co do łuku należy ( majdan, podstawka,button itp ). Łuk dla strzały musi być całkowicie "przezroczysty" . Dobrze ustawiony łuk strzela za każdym razem w to samo miejsce ( pod warunkiem że mu się nie będzie przeszkadzać). Pozdrawiam
-
Jeszcze drobna uwaga: strzała nie powinna być prostopadła do cięciwy bo nie leży w osi symetrii.
Łuk dla strzały musi być całkowicie "przezroczysty"
Zmartwiliście mnie, może to tłumaczy obrywanie plastikowych lotek mimo przeciągania przez klikier, bo o coś zahaczają ja nie wiem o co i po treningu zawsze 2/3 strzały są do mają lotki do wymiany.
(http://i.imgur.com/1720fi0l.jpg)
Co ja tu muszę poprawić?
-
Zmartwiliście mnie, może to tłumaczy obrywanie plastikowych lotek mimo przeciągania przez klikier, bo o coś zahaczają ja nie wiem o co i po treningu zawsze 2/3 strzały są do mają lotki do wymiany.
(http://i.imgur.com/1720fi0l.jpg)
Co ja tu muszę poprawić?
Miałem niemal identyczny przypadek (szczególnie zauważalny przy spinwingach). Na początku zganiałem na rodzaj użytych lotek ale ostatecznie okazało się, że siodło było nisko i przy wyjściu tyłek strzały haczył o podstawkę. Spróbuj sprawdzić testem papierowym, a później na odchodzenie. Ogólnie nie ma raczej możliwości żeby strzała była prostopadła do cięciwy bo zawsze zahaczy o podstawkę.
Z tego co widzę na zdjęciu (a widać niewiele) to chyba masz ramię podstawki wystające poza promień strzały. Tak być też nie może.
-
Witam. PO pierwsze czy masz dobrze dobraną twardość strzał? ( na twardość nie składa się tylko cyfra lecz całokształt- długość, waga grotu ustawienie buttona które powodują iż strzała powinna ominąć łuk podczas początkowej fazy lotu ) Po drugie z Twojej fotografii nic własciwie nie wynika.Już lepiej sfotografować łuk od góry i na początek sprawdzić wszystkie osiowości ( lub ich brak). Naprawić sytuację może także ( oby ) tylko trywialne obrócenie o kilka stopni nasadki strzały.W końcu wina może również tkwić w sposobie w jaki strzelasz. Pozdrawiam
-
Przy lotkach gumowych w analogicznych sytuacjach widać wyraźnie jak strzała uderza o półkę majdanu pozostawiając ślad rozsmarowanej gumy.
Test papierowy raczej dla bloczków. Łatwiej wykonać testy z nieopierzoną strzałą - najprostszy: analizując kąt wbicia i drugi z grupowaniem strzał.
-
rany okazuje się zż mój trener jedyne czego nas nauczył to postawa, bo migrując między klubami na początku tylko to się nie zmieniało, zawsze wszystko było "odpowiednio" "masz problem z postawą" aż mnie coś skręcało w środku słysząc ten tekst po raz enty wiedząc że sprzęt jak i zapewne postawa jest do po prawy, a nie potrafił mi pomóc.
Z tego co widzę na zdjęciu (a widać niewiele) to chyba masz ramię podstawki wystające poza promień strzały. Tak być też nie może.
A no mam, dał nam zlepek podzespołów z rożnych firm, rożnych lat i nie jak tu się nie denerwować.
PO pierwsze czy masz dobrze dobraną twardość strzał?
Nawet nie wiesz jak bardzo chciałby Ci odpowiedzieć na to pytanie bo sam się głowie.
W mieście nie ma żadnego sklepu łuczniczego w którym ktoś doradziłbym odnoście ustawień.
-
"masz problem z postawą"
A to jest insza inszość :) każdy ma problem z postawą i to jedna z najtrudniejszych rzeczy do korygowania.
A no mam, dał nam zlepek podzespołów z rożnych firm, rożnych lat i nie jak tu się nie denerwować.
To nie jest błąd, od lat rewolucji tu nie było, generalnie wszystko da się ustawić tak, by ze sobą lepiej lub gorzej ale współpracowało.
W mieście nie ma żadnego sklepu łuczniczego w którym ktoś doradziłbym odnoście ustawień.
Zaczynasz szukać od tabeli parametrów producenta Twoich strzał. Musisz znać prawidłową długość swoich strzał, swojego naciągu jak i siłę ramion przy tej długości (w momencie zwolnienia klickera). Tabele i selector producenta daje Ci ogólne pojęcie o potrzebnej twardości strzał. Jeśli chcesz to dokładniej wyliczyć to musisz skorzystać z oprogramowania typu "onTarget2" na przykład.
-
generalnie wszystko da się ustawić tak, by ze sobą lepiej lub gorzej ale współpracowało.
Było by słodko, jednak trener nie przekazał nam żadnej wiedzy odnośnie ustawień samego łuku. Mimo wszystkiego strzelam całkiem celnie jednak czasem strzała potrafi mi uciec w dowolnym dla niej kierunku i głowie się czym to było spowodowane.
-
Materiały piśmiennicze "Easton arrow tuning guide" to absolutna podstawa.
-
If you speak english:
http://www.eastonarchery.com/img/downloads/software/tuning_guide.pdf (http://www.eastonarchery.com/img/downloads/software/tuning_guide.pdf)
If not:
http://bowhunter.pl/luczniczy-sprzet-mysliwski/102-regulacja-sprzetu/120-regulacja-luku-konfigurowanie-strzal.html (http://bowhunter.pl/luczniczy-sprzet-mysliwski/102-regulacja-sprzetu/120-regulacja-luku-konfigurowanie-strzal.html)
-
"Aby odnaleźć środek ramion, należy nałożyć kawałek taśmy papierowej na środek obu ramion, kilka centymetrów powyżej majdanu. Wyznacz np. linijką środek i przy pomocy długopisu zaznacz na nim pionową linię."
dobra będę zadawał ciąg wydawałoby się infantylnych pytań ale nie chce zrobić żadnego błędu; środek ramion wyznaczam mierząc od którego z zaznaczonych punktów?
(http://i.imgur.com/Ixju2mCl.jpg)
@fangel
Korciło mnie żeby zapytać czy aby na pewno nie chodzi wyznaczenie środka z szerokości, ale musicie mieć teraz złe zdanie o mnie.
◘mam, odhaczone.
Ustawienie wysokości cięciwy (łuki klasyczne)
Ustaw najniższą wysokość cięciwy spośród skali podanej przez producenta lub skorzystaj z tabeli poniżej. Aby znaleźć optymalną wysokość dla Twojego łuku, skręcaj cięciwę by ją skrócić. Ta czynność zwiększa wysokość cięciwy.
(http://i.imgur.com/bNIkwst.png)
jak to wysokość cięciwy, myli mi się z długością (słusznie?)
-
Środek ramion- czyli taśmę naklejasz na wewnętrznej stronie ramion troszkę ponad ILF'em (mocowaniem).
Środek ramion- jest to punkt środkowy na szerokości ramienia, a nie długości.
-
Z tym ustawianiem łuku to jest typowy przykład psa ganiającego swój własny ogon. Nie ustawisz dobrze sprzętu bo go jeszcze nie czujesz nerwami a nie poczujesz nerwami bo strzelasz rozkalibrowanym sprzętem, którego nie jesteś w stanie ustawić bo go jeszcze nie czujesz i tak dalej w kółko....Acha. Dodam jeszcze, że żadne ustawienie nie jest definitywne i nie zdziw się jak po tygodniu będziesz musiał całą procedurę powtarzać na nowo zależnie od jakości sprzętu.
-
No to zostaje mi się dostosować do tego co mam, po nowym roku dopiero przyjdą dwa porządne łuki do klubu.
-
Klubowe łuki??? Kolego nie chodzi się w cudzych butach! Wtedy to naprawdę zapomnij o ustawieniu łuku! Pozdro
-
Łuki klubowe - są po jednym dla każdego łucznika i tylko jedna osoba na min strzela (chyba że chce zmian) i sama dba o niego. Nawet dzieci mają każde własnego samica. Klub zapewnia nam sprzęt (lepszy gorszy) my mamy zapewniać wyniki co o dziwo idzie całkiem sprawnie i nowe łuki są nagrodą za postępy w ubiegłym sezonie.
-
W tym sporcie nie każdego stać na własny sprzęt, więc łuki klubowe są jak najbardziej dobrym rozwiązaniem. Wiadomo, że o własne dbałoby się inaczej, ale nie każdy tak do tego podchodzi. Jeżeli z danego łuku korzysta tylko i wyłącznie jedna osoba jest to jak najbardziej dobre rozwiązanie.
-
Powroce do tematu tilerow jestem szczesliwym posiadaczem majdanu na ktorym w miejscu mocowania ramion na gornym mocowaniu jest duzy + a na dolnym maly +
Jakies podpowiedzi do rozszyfrowania ?
-
Wrzuć może fotki
-
(http://images65.fotosik.pl/429/91dcb6b287caa209med.jpg) (http://www.fotosik.pl)
tak to wygląda różnica jest widoczna po prawej jest górny
-
A sprawdź czy na ramionach nie ma gdzieś oznaczeń. Może oznaczyli w ten sposób gdzie wchodzi ramię górne a gdzie dolne?
-
majdan -Hoyta
ramiona -W&W
raczej jedni o drugich niepomyśleli
swoją droga mam ustawiony ujemny tiler co widoczne jest na zdjęciach, to raczej źle bo wyszcy piszą o równym lub pozytywnym.
-
Dobra wrocilem do zalecanych czyli tak
Majdan25"
Ramiona 68"40#
Tiler 1/8" pozytywny
Bh 22,8mm
Nock point 3/8" 10mm chyba trohe za wysoko
Ktos ma jakies uwagi, sugestie?
Jesli nie to od ktorego parametu zaczac zmiany w celu poprawienia celnosci ?
-
Od siodełka.